ایمیل:    hi@saesfahan.ir      |      آدرس جلسات بانوان:    0799 683 0913      |      آدرس جلسات آقایان:    3313 511 0913

انجمن معتادان جنسی گمنام

مقالات، اخبار و اطلاعیه های انجمن SA

« هوشیاری عاطفی چیست و چگونه آن را بدست بیاوریم؟ »

هوشیاری عاطفی چیست و چگونه آن را بدست بیاوریم؟

موانع هوشیاری عاطفی

وقتی از من خواسته شد مقاله ای در مورد هوشیاری عاطفی بنویسم، اولین واکنش من این بود که گفتم «نه»، زیرا اکثر افراد در SA برای رسیدن به هوشیاری عاطفی مشکل دارند، چون به سختی می توانند به «هوشیاری شهوت» دست پیدا کنند. سپس متوجه شدم که به جای نه گفتن، می‌توانم تجربه، قدرت و امیدم را به شیوه‌ای متفاوت، با نوشتن در مورد موانع و سختی های هوشیاری عاطفی، که در 38 سال گذشته در انجمن شاهد آنها بوده‌ام، به اشتراک بگذارم.

تاریخ هوشیاری جنسی من 18 اسفند 1362 است. اگر دقت کرده باشید من تاریخ هوشیاری عاطفی خودم را نگفتم چون آن تاریخ همیشه در حال تکامل و گسترش است. همانطور که بنیانگذار SA ما، روی کی. می گوید، “از طریق بوتۀ آزمایش و کسب تجربۀ ما”. هوشیاری عاطفی را می توان به وضوح در قدم دهم، همانطور که در دوازده قدم و دوازده سنت AA نوشته شده است مشاهده کرد. بیل و. تمایل داشت در مورد هوشیاری عاطفی، با توضیح دادن این موضوع که اگر شما آن را نداشته باشید چه اتفاقی می افتد، بنویسد. او از عباراتی مانند “خماری عاطفی” و “دندانه های احساسی” استفاده می کند.

در اینجا برخی از موانعی را معرفی می کنیم، که به نظر من بسیاری از افراد در برنامۀ ما، به قول معروف برای رسیدن به آن «تعادل عاطفی» یا «آرامش و تسلط بر نفس» با آن مواجه هستند:

  1. چگونه کسی می تواند به درستی از تمام قدم هایی که می تواند او را به آرامش درونی برساند بهره ببرد، در حالی که نمی تواند صادقانه قدم اول را بردارد؟ بنابراین اغلب در برنامه ما به نظر می رسد که افراد کلمۀ شهوت را که در قدم یک است انکار می کنند. به نظر می‌رسد که آنها کلمات دیگر مرتبط با رفتارهای بد را جایگزین چیزی می کنند که منجر به آن رفتارهای بد می شود؛ شهوت.
  2. امتناع از دیدن بیماری خودمان به عنوان یک آلرژی فیزیکی و ادامه دادن به استفاده از عبارت “من بد هستم و خوب می شوم” به جای عبارت “من یک بیمار هستم که به سلامتی می رسم”.
  3. امتناع از تسلیم بودن در برابر پیشنهادات راهنماها.
  4. ادامه دادن به سرزنش و مقصر دانستن دیگران و خود، به خاطر اعتیادشان به جای اینکه ببینند این بیماری بوده که باعث بروز مشکلات شده است.
  5. وقتی افراد ویژگی های شخصیتی خود را می بینند، به جای اینکه آنها را اکتشافات روحی خود بدانند، دچار شرم می شوند.
  6. افراد فکر می کنند وقتی که رفتارهای جنسی خودشان را متوقف می کنند، درمان شده اند، در حالی که باید از این موضوع آگاه باشند که این یک آلرژی مزمن است که نیاز به مراقبت روزانه دارد.
  7. فکر کردن افراد به اینکه خداوند همۀ کارها را خودش برای آنها انجام خواهد داد، بدون اینکه نیاز باشد خودشان در یک مشارکت با خداوند سهم حرکتی انجام دهند. این مشارکت شامل کارکردن قدم ها و استفاده از راهنماها و همچنین شرکت در جلسات است.

وقتی فردی از شهوت رهایی می یابد و با پشتکار قدم ها را کار می کند، معمولاً هوشیاری عاطفی در انتظار اوست.

هوشیاری عاطفی می تواند در سطح گروهی نیز وجود داشته باشد. چگونه می توانیم هوشیاری عاطفی را در جلسات خود ببینیم، در حالی که بسیاری از جلسات به جای تمرکز بر راه حل، در مشکل باقی مانده اند؟ بسیاری از اوقات، در جلساتی که من شرکت می‌کنم، افرادی که فقط چند روز پاک هستند ابتدا صحبت می کنند، و سمت و سوی جلسه را به جای راه حل، به سمت مشکل هدایت می کنند.

در نشویل، جلسات ما در سال های اول بر اساس این متن بود: «همه مشارکت کنندگان در بخش اول این جلسه، اعضای SA خواهند بود که به مدت 30 روز یا بیشتر از نظر جنسی هوشیار بوده‌اند. ما این کار را برای کمک به تنظیم لحن جلسه به سمت بهبودی و برنامه انجام می دهیم. پس از آن، هر یک از اعضا می توانند مشارکت کنند.» (کتاب سفید – صفحه 198)

وقتی به اعضای لغزشی در گروه گفته می‌شود که «هیچ اشکالی نداره»، چگونه می‌توانیم شاهد یک جلسۀ هوشیار از نظر عاطفی باشیم. بسیاری از ما در اعماق وجودمان می دانیم که، احتمال زیادی وجود دارد که لغزش کردن منجر به پنهان کردن مسائل و حتی زندانی شدن شخص شود. من دیده ام که بسیاری از اعضای لغزشی در نهایت به زندان می روند.

برای من، سال‌ها طول کشید تا «بشقاب های بالایی» من برداشته شوند و به هوشیاری عاطفی برسم. فرآیند برداشته شدن آنها، ابتدا با پاکی جنسی و متوقف کردن رفتارهای جنسی شروع شد، سپس با هوشیاری در مقابل شهوت. پس از آن، هوشیاری در برابر ترس، بعد هوشیاری از خشم، و سپس هوشیاری مسائل مالی. پاکی و توقف رفتارهای جنسی برای من خیلی سریع اتفاق افتاد. طولی نکشید که هوشیاری ام در برابر شهوت را هم بدست آوردم. هوشیاری در برابر خشم و ترس به سراغم آمده، اما هنوز «سر زشتش» را هر از گاهی بالا می آورد و خودش را نشان می دهد. من هنوز هم گاهی رشک و حسادت را تجربه می کنم، اما این یک سفر است، نه یک مقصد. همانطور که راهنمایم به من می گوید: «من بهتر از گذشته ام هستم، اما نه آنقدر خوب که قرار است باشم».

بیایید به هم بپیوندیم تا بر اهمیت رهایی از شهوت و رفتارهای مخرب جنسی تأکید کنیم، تا در سطح فردی و گروهی، هوشیاری عاطفی بتواند بهبودی پیشرونده ای داشته باشد.

هاروی ا. – فلوریدا، آمریکا

تاریخ انتشار:

۴ شهریور ۱۴۰۲

جلسات

دیگر مقالات، اخبار و اطلاعیه ها